Monday, May 27, 2013

GEMOK!!!!!...Yessssssssssssssss....perkataan itulah yang paling wanita benci...benci sangat dengan perkataan gemok tu..sama jugak la dengan aku...aku pun benci dengan perkataan gemok tu tapi apakan daya aku kalau Tuhan dah mentakdirkan aku untuk dilahirkan gemok di atas muka bumi nie...walau macam mana sekalipun aku cuba untuk kuruskan badan aku nie aku tetap tak akan berjaya jugak kalau dah keturunan...kadangkala terfikir gak aku..kenapa aku susah-susah nak kuruskan badan aku ni sedangkan Tuhan mempunyai sebab tersendiri kenapa Dia ciptakan aku menjadi gemuk...tapi la kan manusia...tak pernah nak berpuas hati dengan apa yang telah diciptakan untuk kita...sama la jugak dengan aku...tak pernah nak berpuas hati dengan keadaan aku sekarang nie...tapi biler aku tengok orang lain yang jauh lebih gemok dari aku tiba-tiba aku jadi sedar....bersyukur sesangat yang tubuh badan aku tak sebesar orang lain...tapi tu sekejap jer la..biler nampak orang kurus mula la fikir benda lain...

Tak salahkan kalau kita gemok...bukan kita yang mintak untuk jadi gemok...kadang-kadang terasa sakit hati gak biler orang asyik kata kita gemok jer...tak pernah terfikir ker yang benda ni semua bukan kita yang mintak...dah kalau sejak lahir lagi kita gemok nak buat macam mana kan...kau diet la cam ner skalipun dah kalau Tuhan tetapkan untuk kau menjadi gemok sampai bila-bila tak ada gunanya jugak...nak salahkan takdir tak boleh jugak...aku rasakan siapa yang ada keinginan untuk kurus plus dengan usaha yang dia lakukan bagi menurunkan berat badannya....aku pasti suatu hari nanti dia pasti mampu melakukannya...even mengambil masa yang lama tapi kalau result berbaloi apa salahnya kan...berusaha selagi kita mampu dan berhenti setelah kita yakin yang kita tidak mampu...

Pada aku plak...aku bukan tak nak kurus...aku nak sangat kurus...aku dah bosan hidup dalam dunia kegemukkan ini...aku nak jugak kurus walau macam mana sekalipun....dengan usaha yang jitu dan semangat yang kental akhirnya aku mampu menurunkan berat badan aku sebanyak 10kg dalam masa setahun...tersangat awesome bagi aku kerana aku tak pernah terfikir yang berat aku mampu untuk begitu banyak sekali...even makan masa setahun at least aku mampu menguranginya...aku mampu pakai baju yang bersaiz XL...kalau dulu semuanyer baju-baju aku bersaiz 2XL dan berseluar saiz 42 tapi tidak kini...kini aku mampu memakai seluar jeans bersaiz 32...itu dulu la...itu untuk ukuran tahun lepas tapi untuk tahun ni aku tak tahu mana silap aku berat badan aku naik kembali...seluar yang bersaiz 32 dah tak muat lagi untuk aku dan terpaksa memakai seluar bersaiz 34...setiap kali aku timbang berat aku rasa nak jer aku meraung sebab tengok berat dah makin naik tapi aku nak buat cam ner kan...memang silap aku pun kalau berat aku naik..aku sekarang makan non-stop...aku pun tak tahu kenapa aku leh jadi cam tu..nak kata aku ni putus cinta tak logik la plak sebab pakwe pun aku xder...cam ner nak putus cinta...waaaaaaaaaaaaa...aku benci dengan berat aku sekarang nie..aku nak kembali macam berat aku dulu...huhuhuhuhu..:(


Nak tau tak kenapa dulu aku leh turunkan berat badan aku sampai 10kg...sebab aku nak buktikan kat pak sedara aku yang aku jugak mampu untuk kurus...setiap kali raya or setiap kali dia datang bertandang kat rumah tak pernah dia tak cakap yang aku ni gemok...setiap kali berjumpa mesti dia akan cakap yang aku nie gemok...kadangkala sakit hati gak...nak jer aku melawan cakap dia tapi nak buat cam ner kan..dia pak sedara aku so aku terpaksa la telan itu semua dengan hati yang panas...aku bukan apa weiiiiii...kadang-kadang aku menyampah gak pak sedara aku nie...kalau aku dia nampak jer akan kegemukkan aku ni tapi kalau anak dia or menantu dia tak pernah plak dia nak nampak...aku bukan nak mengumpat tapi itulah kenyataannya...aku dia selalu jer tegur akan kegemukkan aku ni tapi aku tak pernah plak nampak dia tegur anak menantu dia...sedangkan anak menantu dia tu lebih besar lagi kut dari aku...semuan menantu perempuan dia semuanyer besar-besar belaka...terlebih saiz dari aku sebenarnyer tapi nak gak dia kata aku ni gemok...kalau ikut mulut lancang aku nie nak jer aku sembur suh tengok menantu dia tu tapi tak sampai ati la plak aku nak buat cam tu...per2 hal pun dia abang ayah aku..nak tak nak aku kena la hormat dia...terpaksa la telan semua kata-kata dia tu dengan senyuman plastik yang menghiasi bibir...

Aku pun heran la...kenapa orang ni optimistik sangat dengan orang yang berbadan gempal or dengan kata lain gemok...nampak jer yang berbadan besar mesti akan di panggil gemok..siap ejek-ejek lagi tu...apa orang yang berbadan besar ni tak layak ker nak hidup atas muka bumi nie...nak yang cantik-cantik jer ker tuk idup atas muka bumi ni...kalau muka cantek tapi perangai ke laut baik tak payah la...baik lagi muka huduh tapi perangai terjaga elok...sampai biler kita nak mempertahankan kecantikkan kita itu..suatu masa nanti Tuhan pasti akan mengambilnya kembali..sedarlah wahai semua yang semua yang ada pada kita hari ini hanyalah pinjaman semata-mata...suatu masa nanti Dia pasti akan mengambilnya...so tak payah la nak berbangga sangat dengan kecantikan yang tak akan kekal lama itu...mati pun tetap jugak kubur menjadi tempatnya...cantik atau tak kubur menjadi rumah kedua kita nanti...cuma yang membezakannya nanti adalah amalan kita nanti...banyak amalan baik yang kita lakukan besar ganjaran yang Tuhan berikan untuk kita nanti...di padang mahsyar nanti semuanyer akan kelihatan sama...tiada yang cantek tiada yang hodoh...

So kepada wanita kat luar sana...janganlah bersedih kalau diri anda gemok macam saya jugak...tak salah untuk kita jadi gemok asalkan kita tak pernah nak menyusahkan orang lain..berbanggalah dengan apa yang Tuhan berikan kepada kita kerana setiap pemberiannya ada maksud yang tersendiri...hanya Dia saja yang mengetahui akan semua ini...dan hanya Dia saja yang bakal menentukan siapa kita di sana nanti...janganlah terlalu bersusah hati...yakinlah dengan semua kejadian ini...ada hikmah yang tersembunyi di sebalik semua ini...

0 Comments:

Post a Comment